Trudno sobie wyobrazić podróż bez smartfona, tabletu czy laptopa. Wielu pasażerów podczas lotu ogląda filmy w trybie offline, dzięki czemu podróż mija im szybko i przyjemnie. Należy jednak wiedzieć, jakie są zasady związane z przewożeniem sprzętu elektronicznego. Co możemy wziąć na pokład, na czym polega bezpieczny transport kabli i urządzeń oraz jak korzystać z elektroniki w przestworzach?
Co można wnieść na pokład samolotu?
Na pokład samolotu można wnieść przedmioty, które nie są uważane za niebezpieczne. Jeśli chodzi o elektronikę, pasażerowie mogą wnosić urządzenia bez ostrych zakończeń, których bateria nie przekracza 160 Wh mocy – taki sprzęt można przewozić w bagażu podręcznym lub rejestrowanym. Przewożąc urządzenia o mocy powyżej 100 Wh, masz obowiązek zgłosić ten fakt przewoźnikowi, który musi wyrazić zgodę na przewóz.
Rodzaj baterii/urządzenia | Dozwolone w bagażu podręcznym po spełnieniu dodatkowych warunków | Dozwolone w bagażu rejestrowanym po spełnieniu dodatkowych warunków | Wymagana zgoda operatora lotniczego |
Baterie suche | TAK | TAK | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM* |
Zapasowa bateria litowo-metalowa (bez możliwości ładowania), gdy zawartość litu nie przekracza 2 g | TAK | NIE | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Zapasowe baterie litowo-metalowe (bez możliwości ładowania), gdy zawartość litu przekracza 2 g, lecz nie więcej niż 8 g TYLKO dla przenośnych medycznych urządzeń elektronicznych | TAK | NIE | TAK |
Zapasowe baterie litowo-metalowe (bez możliwości ładowania), gdy zawartość litu przekracza 8 g | NIE | NIE | ZABRONIONE |
Zapasowa bateria litowo-jonowa/litowo-polimerowa (z możliwością ładowania) o pojemności poniżej 100 Wh | TAK | NIE | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Zapasowa bateria litowo-jonowa/litowo-polimerowa (z możliwością ładowania) o pojemności większej niż 100 Wh, lecz nieprzekraczającej 160 Wh | TAK | NIE | TAK |
Powerbank o pojemności poniżej 100 Wh | TAK | NIE | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM
(zaleca się, aby nie korzystać z urządzeń ładujących podczas lotu) |
Powerbank o pojemności większej niż 100 Wh, lecz nieprzekraczającej 160 Wh | TAK | NIE | TAK |
Powerbank o pojemności przekraczającej 160 Wh | NIE | NIE | ZABRONIONE |
Zapasowe baterie litowe o pojemności przekraczającej 160 Wh | NIE | NIE | ZABRONIONE |
Urządzenia elektroniczne zasilane bateriami litowo-jonowymi/litowo-polimerowymi o pojemności nieprzekraczającej 100 Wh | TAK | TAK | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Laptop zasilany baterią litowo-jonową o pojemności nieprzekraczającej 100 Wh | TAK | TAK | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Tablet zasilany baterią litowo-jonową o pojemności nieprzekraczającej 100 Wh | TAK | TAK | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Smartfon zasilany baterią litowo-jonową o pojemności nieprzekraczającej 100 Wh | TAK | TAK | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Aparaty fotograficzne i kamery zasilane bateriami litowo-jonowymi/litowo-polimerowymi o pojemności nieprzekraczającej 100 Wh | TAK | TAK | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Drony zasilane bateriami litowo-jonowymi/litowo-polimerowymi o pojemności nieprzekraczającej 100 Wh | TAK | TAK | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Urządzenia elektronicznie zasilane bateriami litowo-jonowymi/litowo-polimerowymi o pojemności większej niż 100 Wh, lecz nieprzekraczającej 160 Wh | TAK | TAK | TAK |
Urządzenia elektronicznie zasilane bateriami litowo-jonowymi o pojemności przekraczającej 160 Wh | NIE | NIE | ZABRONIONE |
E-papierosy | TAK | NIE | ZALECANY KONTAKT Z PRZEWOŹNIKIEM |
Kable (np. USB) | DOZWOLONE | DOZWOLONE | NIE |
*Zalecany kontakt z przewoźnikiem – w związku z tym, że wytyczne przewoźnika lotniczego mogą być bardziej restrykcyjne niż wytyczne Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), dla pewności warto się skontaktować z linią lotniczą.
Pełna lista przedmiotów, których nie wolno przewozić samolotem, znajduje się w Wyszukiwarce Przedmiotów Zabronionych prowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Jak przechowywać elektronikę w czasie lotu?
Zgodnie z wytycznymi ULC, każda bateria musi być odpowiednio zabezpieczona przed zwarciem (poprzez umieszczenie w oryginalnym opakowaniu lub w inny sposób izolujący terminale np. przez oklejenie odsłoniętych terminali czy przez umieszczenie każdej baterii w oddzielnej plastikowej torbie lub etui ochronnym).
Jeśli chodzi o sprzęt elektroniczny, zaleca się, aby przenośne urządzenia elektroniczne przewozić w bagażu podręcznym, natomiast w przypadku, gdy są przewożone w bagażu rejestrowanym, należy:
- zabezpieczyć urządzenie przed przypadkową, niezamierzoną aktywacją,
- zabezpieczyć urządzenie przed zniszczeniem,
- wyłączyć urządzenia (nie mogą znajdować się w trybie uśpienia lub hibernacji).
W podróży dobrze sprawdzają się bawełniane woreczki na kable. Takie worki są dostępne w różnych rozmiarach, dzięki czemu z łatwością dopasujesz je do wymiarów przewożonego sprzętu. Bawełna nie przewodzi prądu, dlatego jest zaliczana do izolatorów elektrycznych – możesz więc wykorzystać bawełniane woreczki do przewozu kabli, baterii i sprzętu elektronicznego. Worki z bawełny są lekkie, ekologiczne i łatwe w zamykaniu, dlatego możesz mieć pewność, że przewożone akcesoria będą bezpieczne w czasie lotu. Miękka bawełna stanowi także ochronę przed uszkodzeniem sprzętu (np. zarysowaniem w torbie).
Wnoszenie urządzeń na pokład
Na pokład samolotu można wnieść dozwolone urządzenia elektryczne i elektroniczne po wcześniejszym okazaniu ich podczas kontroli bezpieczeństwa. W trakcie kontroli pasażerowie są zobowiązani do wyjęcia wszystkich urządzeń z bagażu podręcznego i włożenia ich do pojemnika. Od 2023 r. na niektórych lotniskach pojawią się nowoczesne skanery 3D, dzięki którym wyjmowanie elektroniki z bagażu podręcznego nie będzie konieczne.
Korzystanie z urządzeń elektronicznych na pokładzie samolotu
Oprócz sposobu przewożenia elektroniki ważne jest również stosowanie się do zasad związanych z jej użytkowaniem podczas lotu. W trakcie podróży można korzystać z przenośnych urządzeń elektronicznych, takich jak telefony komórkowe, tablety, odtwarzacze MP3, przenośne odtwarzacze DVD, laptopy czy czytniki e-booków. Należy jednak pamiętać, by przestawić urządzenia elektroniczne w tryb samolotowy, który blokuje funkcje komunikacji bezprzewodowej (wysyłanie SMS-ów i MMS-ów, odbieranie połączeń, dostęp do internetu, Bluetooth).
Celem tej funkcji jest zablokowanie emitowanych przez urządzenia elektroniczne fal radiowych, które mogłyby zakłócać systemy nawigacyjne i komunikacyjne linii lotniczych. Fale radiowe mogą być również odbierane przez pilotów jako ostre dźwięki i trzaski, co negatywnie wpływa na koncentrację. Jeśli w urządzeniu nie można aktywować trybu samolotowego, powinno być ono wyłączone.
W 2022 r. Komisja Europejska podjęła decyzję o zniesieniu nakazu używania trybu samolotowego. Dotyczy to sieci 5G, która nie zakłóca systemów samolotowych. Nie oznacza to jednak, że na pokładzie każdego samolotu można już prowadzić rozmowy telefoniczne, gdyż wprowadzenie technologii na pokład zależy od linii lotniczych. Przed podróżą warto się więc zapoznać z zaleceniami przewoźnika.
Z kolei duże urządzenia elektroniczne (np. laptopy i sprzęt powyżej 1 kg) należy schować na czas startu i lądowania. Dlaczego? Patrick Smith w książce „Pilot ci tego nie powie” wyjaśnia, że procedura ta została wprowadzona głównie dlatego, „żeby [laptopy] nie zmieniły się w superszybkie pociski podczas wytracania prędkości lub w razie uderzenia i nie blokowały przejść na wypadek ewakuacji”.
Korzystanie z urządzeń elektronicznych można rozpocząć dopiero po osiągnięciu odpowiedniej wysokości. Pasażerowie zostają o tym poinformowani przez komunikat o możliwości odpięcia pasów bezpieczeństwa. Podczas emitowania komunikatów pasażerowie nie mogą mieć nałożonych słuchawek.
Urządzenia elektroniczne, które mogą być używane na pokładzie bez żadnych ograniczeń, to: rozruszniki serca, aparaty słuchowe, wszczepione urządzenia medyczne i elektroniczne stymulatory nerwów.