Wręczanie gadżetów biznesowych partnerom, kontrahentom czy pracownikom staje się coraz bardziej popularne – i nie dzieje się tak bez powodu. Drobne upominki, aby stworzyć więź, okazać szacunek czy po prostu wykazać się dobrymi manierami, mają długą i chwalebną tradycję w wielu kulturach. Są nie tylko miłym gestem, ale wręcz elementem biznesowego savoir-vivre’u, a zaniedbanie tej tradycji może zostać odebrane jako afront. Oprócz tego gadżety firmowe z logo są też znakomitym nośnikiem reklamowym i mogą przynieść wiele korzyści zarówno jeśli chodzi o PR, jak i samą rozpoznawalność marki. Kiedy warto wręczać upominki biznesowe i jakie gadżety są najlepsze?
Święta – idealny moment na upominek biznesowy
Najbardziej typową sytuacją, w której warto wręczyć partnerom gadżety, są oczywiście popularne święta, czyli Boże Narodzenie i Wielkanoc. Upominki biznesowe świąteczne wręczane wraz z kartką z życzeniami to sposób, żeby okazać pamięć i dać odczuć, że współpraca z daną osobą jest dla nas ważna. Istotne jest jednak, żeby takie upominki były odpowiednio dobrane do odbiorcy. Przykładowo, jeśli chcemy wręczyć jakiś drobiazg indywidualnym klientom marki, wystarczy niewielka czekoladka, płócienna torba z logo czy breloczek. Jednak prezenty świąteczne dla klientów biznesowych, z którymi łączą nas interesy warte setki tysięcy, powinny być już droższe i bardziej wyszukane. Tu można już pokusić się o dobre wino czy whisky, pudełko doskonałej jakości pralin czy wieczne pióro wykonane na zamówienie. Jeśli bardzo zależy nam na współpracy z danymi podmiotami i chcemy, by poczuły się one wyróżnione, warto spersonalizować upominki świąteczne, tak by partnerzy wiedzieli, że zostały dobrane specjalnie z myślą o nich.
Inne okazje do wręczenia gadżetów reklamowych
Oczywiście oprócz świąt jest jeszcze wiele innych okazji, które warto podkreślić, wręczając upominek biznesowy. Należą do nich między innymi:
- rozpoczęcie współpracy – w tej sytuacji upominek pokazuje, że doceniamy nowo nawiązaną umowę. Warto wręczać go zarówno partnerom biznesowym, jak i na przykład nowym klientom,
- zakończenie współpracy – ta okazja jest zdecydowanie mniej radosna, ale podziękowanie za wspólne działania pozwala zachować dobre wrażenie i pozostawia otwartą furtkę do współpracy w przyszłości,
- ważne wydarzenie w życiu naszej firmy – może być to rocznica powstania marki, wprowadzenie nowej usługi lub produktu, otrzymanie nagrody itp. Wtedy upominek zachęca do wspólnego świętowania, a jednocześnie pokazuje partnerom, że się rozwijamy,
- ważne wydarzenie w życiu firmy partnera – jeśli partner czy sponsor obchodzi ważne wydarzenie, również warto zadbać o relację, posyłając mu prezent i kartkę z gratulacjami. Okazujemy w ten sposób szacunek i pamięć,
- wzajemne wizyty – często w ramach zacieśniania relacji zapraszamy partnera biznesowego, aby zobaczył działanie naszej firmy od kuchni lub sami jesteśmy przez niego zapraszani. To okazje, by się lepiej poznać, omówić wspólne działania, a nawet pomyśleć o rozszerzeniu współpracy. Wymiana prezentów przy takich okazjach jest gestem dobrej woli.
Oczywiście okazji do wręczenia upominku biznesowego może być więcej i każdą sytuację warto rozważyć indywidualnie.
Wizerunkowe znaczenie gadżetów z logo
Upominki biznesowe, zwłaszcza te opatrzone logo marki, mają jednak znaczenie nie tylko w utrzymywaniu relacji z partnerami, ale też w kreowaniu rozpoznawalności marki i budowaniu określonego wizerunku. Przede wszystkim im częściej potencjalni klienci i partnerzy będą widzieli w przestrzeni publicznej i u innych podmiotów nasze logo, tym bardziej prawdopodobne, że ją zapamiętają. Rozpoznawalność zaś wielu osobom kojarzy się automatycznie z wiarygodnością i wysoką jakością. Oprócz tego możemy także za pomocą odpowiednich podarunków przekazywać firmowe wartości. Jak to działa? Przykładowo, jeśli chcemy, żeby firma kojarzyła się z ekologią i dbałością o środowisko, możemy postawić na gadżety z naturalnych materiałów, torby lub worki z logo wielorazowego użytku, butelki filtrujące z logo czy inne gadżety wskazujące na to, że troszczymy się o środowisko. Jeśli chcemy podkreślić, że marka gwarantuje rozrywkę i świetną zabawę, można postawić na spersonalizowaną grę z oznaczeniami firmy czy głośniczki bluetooth. Rodzaj gadżetów może wiele powiedzieć odbiorcy o założeniach marki.
Jakie produkty reklamowe wybrać?
Tak jak wspominaliśmy w poprzednim akapicie, rodzaj gadżetów wiele mówi o firmie i jej wartościach, dlatego przed zamówieniem produktów reklamowych warto zadać sobie pytanie, co chcemy zakomunikować za ich pomocą. Poza tym najlepiej też zadbać o to, żeby gadżety były albo przydatne na co dzień, albo oryginalne i intrygujące. Do pierwszej kategorii z pewnością należą takie standardowe upominki jak torby i worki z logo, termosy i butelki czy kubki. Te przedmioty zawsze się przydają, więc niemal każdy chętnie z nich korzysta, pokazując tym samym innym logo firmy. W przypadku, gdy stawiamy na drugą kategorię, musimy wykazać się większą kreatywnością i znajomością swojego klienta docelowego. Może przemówi do niego narzędzie wielofunkcyjne w formie breloczka? A może będzie wolał uchwyt na telefon lub pluszaka? Tu każda firma musi sama odpowiedzieć sobie na pytanie.
Upominki biznesowe w różnych kulturach
Wyjątkową ostrożność trzeba zachować, gdy mamy do czynienia z partnerami biznesowymi spoza naszego kraju, szczególnie tymi, którzy pochodzą z bardzo odmiennych kultur. W ich przypadku to, co u nas jest oznaką dobrego wychowania, może zostać uznane za obrazę. Przykładowo w Japonii nie należy wręczać prezentów w większym gronie i można robić to tylko na osobności. W krajach muzułmańskich prezenty wręczamy zawsze mężczyźnie, nie zaś kobiecie. Francuzi z kolei mogą poczuć się urażeni wręczaniem im wina, bo jest to duma ich kraju i podarowanie im butelki z innych okolic jest oznaką braku szacunku dla miejscowych wyrobów. Pułapek może być wiele, dlatego przed wyborem prezentu dla partnera z innego kraju, warto poczytać na temat kultury wręczania prezentów w danym regionie.